Pre rodičov

Vážení rodičia,

Je mi veľkým potešením, že sa Vám môžem predstaviť, som Zuzana Pápayová, školská psychologička na Gymnáziu a základnej škole Sándora Máraiho. Magisterský diplom v študijnom odbore psychológia som získala na Prešovskej univerzite v Prešove. Svoju pracovnú dráhu psychológa som začala v Prahe, kde som pracovala s drogovo závislými tehotnými ženami a matkami. Počas tohto obdobia som absolvovala Kurz krízovej intervencie, kde som získala skúsenosti v oblasti poskytovania pomoci v rôznych krízových situáciách. Keďže som stále túžila po práci s deťmi, som veľmi rada, že prácou školského psychológa sa môj sen splnil.

Čo je náplňou práce školského psychológa?

Primárnym cieľom školského psychológa je prispievať odbornými psychologickými službami k zlepšovaniu výchovno-vzdelávacieho procesu v škole. Školský psychológ má v koncepcii práce tri hlavné druhy činnosti a to, preventívnu, identifikačno-diagnostickú a intervenčnú.

Zdravý a harmonický vývin dieťaťa môže byť narušený rozličnými faktormi. Deti dokážu veľmi citlivo reagovať na zmeny ich najbližšieho prostredia a celou svojou bytosťou dávajú najavo, že niekde nastal problém. Problémy v učení, zhoršený školský prospech, zmeny a problémy v správaní… Práve v týchto situáciách môže byť pomoc a podpora školského psychológa vo forme individuálneho poradenstva veľmi dôležitá. Hlavným pracovným nástrojom je vzťah dôvery a z neho vyplývajúca mlčanlivosť. V žiadnom prípade nehovoríme o terapii. Podľa môjho názoru, práca školského psychológa nie je potrebná len vtedy, keď nastal problém. Školský psychológ v prvom rade kladie dôraz na spoznávanie osobnosti žiakov a rozvíjanie ich silných stránok a skrytého potenciálu.

 

Oblasti, ktorým sa venujem:

  • Včasná identifikácia žiakov s problémami v učení (porucha pozornosti a problémy s koncentráciou, slabá motivácia k učeniu, tréma a silná úzkosť pri skúšaní a pod.),
  • Rozvíjanie efektívneho učenia (spoznanie vlastného učebného štýlu, zlepšenie spôsobov učenia, študijných návykov, rozvoj pozornosti a motivácie k učeniu),
  • Včasné rozpoznanie nadaných a talentovaných žiakov,
  • Identifikácia žiakov s poruchami správania a pomoc pri tvorbe a realizácii intervenčných programov na modifikáciu nežiaduceho správania (agresívne a impulzívne správanie, nízke sebahodnotenie, nedostatok sebaúcty, úzkostné prejavy, neistota, problémy s adaptáciou a so začlenením sa do kolektívu),
  • Realizácia programov zameraných na rozvoj osobnosti a sociálnych zručností (podpora osobnostného rastu, sebapoznávania, rozvoj emocionálnej inteligencie, empatie, asertivity, komunikačných zručností, zručností na riešenie konfliktov),
  • Realizácia skupinových aktivít zameraných na prevenciu rizikového správania s dôrazom na oblasť sociálnej patológie (násilie, šikanovanie, agresívne správanie, drogová závislosť),
  • Psychologické poradenstvo a podpora pri prekonávaní problémov dospievania (rebelanstvo, vzdorovitosť, zhoršený školský prospech, znížené sebavedomie),
  • Individuálne konzultácie pre rodičov,
  • Profesijné poradenstvo – realizácia programov profesijnej orientácie, pomoc pri voľbe ďalšieho štúdia a povolania,
  • Poznávanie a diagnostika sociálnych vzťahov v triedach prostredníctvom sociometrického šetrenia.

 

Som presvedčená, že ak sa u dieťaťa alebo dospievajúceho objaví problém, je možné ho účinne riešiť len v spolupráci s rodičmi, veď rodičia poznajú svoje dieťa najlepšie.  Preto milí rodičia, ak zaregistrujete čokoľvek z vyššie menovaných problematických oblastí u Vášho dieťaťa, obráťte sa na mňa s dôverou a spoločnými silami sa pokúsime odhaliť koreň problému a nájsť najlepšie riešenie.

 

Konzultačné hodiny:  

Pre rodičov: každý deň 7:45-8:15, kabinet č. H11

Pre žiakov a študentov: každý deň 13:15-15:30,  miestnosť č. 206

 

V prípade záujmu o konzultáciu mimo konzultačných hodín ma prosím kontaktujte na emailovej adrese: papay@maraigimi.sk